27/04/2023
El Pla Estratègic de Ciutat Educadora compta amb 50 mesures per una ciutat inclusiva, solidària, justa, sostenible i participativa
El ple municipal aprova el document que marca el full de ruta de 2023 a 2027 amb cinc àmbits de treball transversals i oberts cap a la igualtat d’oportunitats i educació inclusiva al llarg de tota la vida
El ple de l'Ajuntament de Castelló ha aprovat en la seua sessió d'aquest dijous el Pla Estratègic de Castelló Ciutat Educadora, que marca el full de ruta de les accions a desenvolupar en l'àmbit municipal amb 50 mesures per una ciutat inclusiva, solidària, justa, sostenible i participativa, distribuïdes en cinc àmbits transversals i oberts per a desenvolupar entre aquest 2023 i 2027.
«Una ciutat educadora és aquella que aposta per l'educació com una eina de transformació social, tot mobilitzant i articulant el màxim nombre possible d'agents educatius que incideixen en el territori», ha explicat el regidor d'Educació, Francesc Mezquita, qui ha defensat el pla. «Ser una ciutat educadora implica situar l'educació com un eix fonamental del projecte de ciutat i aquest és l'objectiu del Pla estratègic de ciutat educadora 2023-27,a través de 50 accions concretes que tenen una mirada transversal i oberta», ha destacat.
El Pla es basa en la Carta fundacional de l'Associació Internacional de Ciutats Educadores, a la que Castelló pertany des de 2016, i que posa l'accent en la visió d'una ciutat inclusiva, solidària, justa, sostenible i participativa. El seu objectiu és aunar la participació d'agents de l'educació formal i no formal, sumant els esforços d'escoles, entitats, institucions, administracions públiques, associacions, empreses i la pròpia ciutadania, per aconseguir un concepte de ciutat relacionat amb la història, la inclusió, l'accessibilitat, la convivència pacífica, la diversitat, la igualtat i la cohesió social de manera oberta i transversal, que impliquen per projectar en la ciutadania valors democràtics.
Accions participatives //
L'estratègia del Pla s'ha dissenyat amb la idea de consolidar el concepte de ciutat educadora treballant-se des de un enfocament holístic, amb les aportacions de 32 entitats sense ànim de lucre. Inclou, tanmateix, un treball de proximitat en els barris i districtes, seguint les recomanacions fixades per la Carta de Ciutats Educadores, considerant projectes amb grans vincles per a materialitzar diferents accions participatives al voltant de cinc àmbits d'acció.
El primer és la necessitat d'un canvi institucional, amb el compromís polític per consolidar el Negociat d'Educació i la formació del personal tècnic i polític quant als valors i conceptes de la Ciutat educadora, concretades en 10 accions, entre elles la creació de l'Institut Municipal d'Educació de Castelló. Cal fer una difusió i escolta ciutadana per difondre el Pla estratègic i, altres plans relacionats que estan vigents, en un text obert i en constant evolució; a més de prioritzar la coordinació de recursos municipals per a la ciutat educadora, coordinar i fer més eficients els recursos per posar-los al servei de la ciutadania, especialment als barris i entorns que necessiten més recursos dins del projecte Barris Inclusius; fomentar la creació de xarxes i cultura de la participació ciutadana; i garantir la igualtat d'oportunitats i l'educació inclusiva al llarg de la vida.