05/07/2022
La primera trobada participativa reflexiona sobre la sostenibilitat, l"urbanisme integrador, la compensació de les desigualtats i l"impuls de projectes socioeducatius
La Regidoria d"Educació de l"Ajuntament de Castelló ha engegat el procés participatiu per definir quin és el model de Ciutat Educadora que vol Castelló. Es tracta de la primera activitat oberta per tal de reflexionar sobre el Pla Estratègic Castelló Ciutat Educadora amb la qual el consistori pretén situar l'educació al centre i al capdavant de les polítiques municipals.
La trobada, celebrada en format de ruta ciutadana amb distints actius en educació, ha congregat 40 persones de 13 entitats i associacions diferents: Nou Bàsquet Femení, AAVV Peri 18, OVI/Plataforma Vida Independent, Grup per la Recerca de la Memòria Històrica, Museu de Belles Arts de Castelló, Associació Valenciana d"Educadores de Museus i Patrimoni, Fundación Secretariado Gitano, RECREACAS, Castelló en Bici, Ciutat Feliç, Som Energia, Nadie sin su ración diaria i Castelló Educa.
L"encontre obert i participatiu també ha comptat amb el regidor d"Educació i Participació Ciutadana, Francesc Mezquita, qui ha destacat la gran acollida en aquest arrancada "per començar a configurar el nostre Pla Estratègic i extraure informació d"accions, el que son els actius en educació, mapejar els distints agents de la societat civil que ens ajudaran a conformar-lo, facilitar el coneixement i el contacte entre projectes i promoure el treball en xarxa".
L"edil Mezquita també ha posat de relleu que l"objectiu és coordinar tots els agents possibles per enfortir el full de ruta de la Ciutat Educadora, i fer-ho de forma transversal cohesionant iniciatives relacionades amb la igualtat, el medi ambient i la sostenibilitat, amb un urbanisme integrador, amb polítiques socials, amb l'accessibilitat, amb la mobilitat o el patrimoni, i enfocar-ho baix una premisa educativa.
El projecte del Pla Estratègic va més enllà de les aules i pretén configurar les línies d'actuació sumant aportacions d'agents socials, culturals i associatius per configurar de forma transversal quines son les ferramentes per a seguir impulsant la Ciutat Educadora. Per a això, Castelló pretén avançar cada vegada més cap a un model de ciutat inclusiva, solidària, justa, sostenible i participativa.
Ruta ciutadana d"EducActius
L"activitat va començar al Pavelló Fernando Úbeda Mir, davant del mural d"una dona jugant a bàsquet on es va inaugurar el procés participatiu a càrrec de l"Ajuntament. Seguidament, es va realitzar una breu introducció al concepte Ciutat Educadora i els antecedents d"aquesta a Castelló i es va donar veu a la primera intervenció. Al llarg del recorregut, 9 entitats van explicar el seu projecte o activitat, van exposar les seues demandes i necessitats i es van comprometre a formar part del procés participatiu de Ciutat Educadora.
Entre d"altres, la cita col·laborativa ha servit per reflexionar sobre l"acció educativa de l"art urbà, la cartelleria i la publicitat a l"espai públic; la compensació de les desigualtats i els reptes en matèria de diversitat funcional; la creació de més espais de trobada que permitisquen crear noves xarxes participatives des d"on enfortir el teixit comunitari; la necessitat d"involucrar diferents moviments socials com el feminisme, l"ecologisme o l'antiracisme.
La ruta ciutadana d"EducActius va fer diverses parades, començant pel Pavelló Fernando Úbeda, per seguir per l"hort urbà de Grapa, el parc Grapa, el Museu de Belles Arts, i el Centre Públic d"Educació de Persones Adultes Josep Pasqual i Tirado.
Aquesta és la primera de les cinc jornades participatives que es celebraran al llarg del 2022. La següent es celebrarà el proper 20 d"abril al CEIP Bernat Artola per tal de seguir mapejant més iniciatives educadores per districtes.